Wymiana amortyzatorów

Amortyzatory zawieszenia to bardzo ważne elementy odpowiedzialne za utrzymywanie przyczepności kół względem podłoża w trakcie jazdy po nierównościach, ale także po, wydawałoby się całkowicie równej nawierzchni. Ich zadaniem jest niwelowanie wahań w ten sposób, by koła zawsze pozostawały dociśnięte do podłoża. W przypadku braku amortyzatorów, samochód mógłby bardzo łatwo stracić przyczepność, a co za tym idzie, sterowność. Amortyzatory, jak każde elementy eksploatacyjne, z czasem zużywają się i należy je wymienić. Uznaje się, że w zależności od stylu jazdy oraz terenu, po jakim najczęściej się przemieszczamy, wymiana amortyzatorów powinna następować, co każde 60 – 80 tys. kilometrów. Jak wymienić zużyty amortyzator? To zadanie nie należy do najłatwiejszych. W zależności od konstrukcji pojazdu, amortyzator może być integralną częścią sprężyny zawieszenia stanowiąc podstawowy element nośny.

Tego typu konstrukcja nosi nazwę kolumny Macphersona. Wymienia się ją poprzez uniesienie pojazdu, odkręcenie koła, następnie odkręcenie zamocowania samego amortyzatora przy zwrotnicy, po czym zdemontowanie wierzchniego mocowania zespołu Macphersona. Tak zdemontowaną kolumnę należy odseparować od pojazdu i rozebrać przy stole warsztatowym. Aby łatwiej poradzić sobie z wymianą, sprężynę amortyzatora należy zacisnąć przy użyciu specjalnego kompresora i w takim stanie dokonywać dalszych czynności. Teraz należy ściągnąć wierzchnie mocowanie zespołu Macphersona razem z poduszką i łożyskiem odpowiedzialnym za możliwość skrętu przedniej osi kół. Następnie na nowy amortyzator zakładana jest wciąż ściśnięta kompresorem sprężyna oraz łożysko górne wraz z poduszką.

Teraz wystarczy już tylko zwolnić zacisk sprężyny i całość przytwierdzić z powrotem do pojazdu. Należy pamiętać, że każdorazowo podczas wymiany amortyzatorów należy również wymienić osłonę tłoczyska oraz odbój. Idealnym byłoby też wymienienie wierzchniej poduszki oraz łożyska, ponieważ mają one podobny czas eksploatacji i zaniechanie tej czynności mogłoby w szybkim czasie skutkować koniecznością ponownego demontażu kolumny Macphersona. Pamiętajcie, że amortyzatory zawsze należy wymieniać parami, oraz o tym, że po każdej ich wymianie należy sprawdzić geometrię zawieszenia, ponieważ źle zamontowane amortyzatory sprawią, iż Wasze koła będą ulegały przedwczesnej eksploatacji.