Wymiana rozrządu
Mówi się, że układ rozrządu jest dla samochodu tym, czym dla człowieka serce i właściwie nie jest to tak do końca przesadzone porównanie. Układ rozrządu steruje bowiem mechanizmami odpowiedzialnymi za doprowadzanie mieszanki paliwowo – powietrznej oraz powietrza do cylindrów, a także odprowadzaniem produktów ubocznych, czyli spalin. W silnikach o bezpośrednim wtrysku paliwa, czyli benzynowych oraz wysokoprężnych rozrząd odpowiedzialny jest także za napęd pompy wysokiego ciśnienia. Do jego zadań należy wtedy sprężenie paliwa do odpowiednio wysokiego ciśnienia zanim dostanie się ono do wtryskiwaczy.
Rozrząd steruje także pompą wodną, która z kolei umożliwia prawidłowy obieg cieczy chłodzącej w układzie chłodniczym, a także pompą olejową utrzymującą odpowiednie ciśnienie oleju silnikowego. We współczesnych silnikach układ rozrządu umiejscowiony jest w głowicy silnika. W zależności od typu, pasek albo łańcuch łączy tak zwane koło pasowe znajdujące się na wale korbowym z kołem napędowym wałka rozrządu. Jeśli posiadamy samochód, którego rozrząd znajduje się na pasku, wymiana będzie tańsza, ponieważ pasek zamontowany jest na zewnątrz konstrukcji silnika i dużo łatwiej się do niego dostać. Jeśli jednak znajduje się on na łańcuchu, konieczne będzie dostanie się do wnętrza silnika.
Podczas standardowej wymiany rozrządu zazwyczaj wymienia się tylko pasek oraz w niektórych przypadkach napinacz, jeśli uległ nadmiernej eksploatacji, jednak ostatnimi czasy większość producentów aut podaje przybliżony czas, po którym powinna nastąpić wymiana paska niezależnie od tego, czy wydaje nam się, że coś jest z nim nie tak, czy nie. Ma to na celu zminimalizowanie kosztów wymiany całego układu rozrządu gdyby doszło do poważniejszej awarii. Poza paskiem oraz napinaczem zdarza się również sytuacje, w których należy wymienić także rolki napinające, rolki prowadzące, a także śruby oraz szpilki spajające. Ich stan jednak określić może jedynie wykwalifikowany specjalista.
Należy także pamiętać, że przy okazji montażu nowego rozrządu należy pomyśleć o wymianie pompy cieczy chłodzącej. Nawet, jeśli przewidywana data wymiany podana przez producenta wypada w jakimś odległym czasie, rozrząd należy wymienić, gdy doszło w nim do zaolejenia, ponieważ olej, detergenty oraz płyn chłodniczy sprawiają, iż pasek staje się dużo podatniejszy na pękanie.