Wymiana sprężyn zawieszenia

Sprężyny zawieszenia odpowiedzialne są za niwelowanie wstrząsów podczas jazdy. Najczęściej ulegają one uszkodzeniu podczas jazdy z przekroczoną dopuszczalną masą całkowitą pojazdu. Sprężyny mogą stanowić element samoistny lub być integralną częścią amortyzatora. W tym drugim przypadku całość nazywa się kolumną Macphersona. W każdym razie sprężyny ulegają uszkodzeniu poprzez pęknięcie spowodowane przeciążeniem materiału, z którego zostały wykonane. Niezależnie od typu zawieszenia, by wymienić sprężynę, trzeba podnieść pojazd i zdemontować koła, za którym znajduje się dana sprężyna.

Potem konieczne jest rozpięcie zawieszenia i, w przypadku samodzielnej sprężyny, rozkręcenie sworzni wahacza, a w przypadku Kolumny Macphersona, odkręcenie jej dolnego mocowania od zwrotnicy. W przypadku numer dwa cała kolumna jest następnie przenoszona na stół warsztatowy, gdzie przy pomocy specjalnego ściągacza ściska się ją w celu ułatwienia demontażu. Następnie na amortyzator wczepiana jest nowa sprężyna oraz w przypadku nadmiernego zużycia nowa wierzchnia poduszka amortyzatora wraz z łożyskiem odpowiedzialnym za skręcanie kół przedniej osi. Zaleca się także montaż nowej osłonki na tłoczysko, a także jego odbój.

Trzeba także pamiętać, że sprężyny nie działają zerojedynkowo, to znaczy, nie jest tak, że sprężyna albo jest sprawna, albo sprawna nie jest. Wraz z ich użytkowanie sprężyny tracą na swych właściwościach, więc nawet, jeżeli żadna ze sprężyn jeszcze nie pękła, nie oznacza to, że znajdują się one w optymalnej kondycji. Kolejną nie mniej ważną rzeczą jest fakt, iż w starszych modelach aut, sprężyny należy wymieniać parami na każdej z osi, aby uniknąć efektu przechylenia nadwozia na jedną ze stron.

Jeśli wymiana sprężyny była spowodowana mechanicznym uszkodzeniem zawieszenia poprzez, na przykład, niefortunne wjechanie w dołek przez jedno z kół a w konsekwencji pęknięcie jednej ze sprężyn, należy sprawdzić geometrię zawieszenia, żeby mieć pewność, że po wymianie parametry nastaw nie zmieniły się i samochód będzie prowadził się tak dobrze, jak przed usterką. Pamiętajcie, że w przypadku kolumny Macphersona, należy zweryfikować stan zużycia łożyska odpowiedzialnego za skręcanie kół, oraz wymienić poduszkę amortyzatora, osłonkę tłoczyska, a także odbój. W naszym warsztacie kompletna usługa to koszt rzędu 50 zł do 180 zł. Serdecznie zapraszamy.