Lista 10 najlepszych samochodów używanych do 10 tys. złotych
Przy zakupie używanego auta musimy najpierw sobie odpowiedzieć na pytanie, jaką kwotę chcemy przeznaczyć na nasz nowy środek transportu. Zacznijmy więc od segmentu najbardziej ekonomicznego, a więc z górnym limitem ceny wynoszącym 10 tys. zł. Z rankingu będzie można wybrać zarówno auta kompaktowe, miejskie, jak i rodzinne. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie, a wszechstronność oraz wiek niektórych aut, niejedną osobę mogą zaskoczyć. Oczywiście zakładamy, iż cena auta dotyczy pojazdu bezwypadkowego i w stanie nieuszkodzonym.
- Mazda 3 (2003-2009 w Europie)
Najniższe miejsce w naszym rankingu, głównie ze względu na dość wysokie koszty eksploatacji jak na auto ekonomiczne. Jest to jednak klasyczny, japoński solidny produkt, który jak na auto z segmentu B jest bardzo przestronne. Szeroki wybór silników, od oszczędnych, 84-konnych beznynowców o pojemności 1.4 l, aż po 1.6-litrowe 105-konne maszyny. Zaletą wersji ze słabszym silnikiem jest posiadanie łańcucha. Dość odporny na korozję, zatem nie musimy się martwić o spróchniałe progi. Najczęściej w sprzedaży spotykane auta z lat 2006-2008 w cenie ok. 9 tys. zł.
- Fiat Grande Punto (2005-2018)
Wyposażony w 8-zaworowe silniki benzynowe od 1.2 l (65 KM) lub 1.4 l (77 KM). Samochód z przeznaczeniem do jazdy po mieście, gdyż niska moc i moment obrotowy nie pozwalają na wojaże po autostradach. Auto jest świetnym rozwiązaniem na dojazd do pracy zwłaszcza, jeżeli chcemy oszczędzać na paliwie. Są to auta kompaktowe, spotykane w wariantach zarówno trzydrzwiowych, jak i pięciodrzwiowych. Egzemplarz w dobrym stanie w cenie do 10 tys. zł. Znajdziemy z rocznika 2008-2010. Te modele samochodów zasłynęły z bardzo taniej eksploatacji i części, a także niezłej instalacji LPG, która jak na auto ekonomiczne, trzymała dobrą jakość.
- Peugeot 206 (1998-2012)
Jest to oczywiście auto typowo miejskie, którego kompaktowe rozmiary sprzyjają parkowaniu na mieście, gdzie miejsca na ogół jest niewiele. Dla osób szczególnie oszczędnych, polecana jest wersja z silnikiem 1.2 w benzynie, którego spalanie w mieście oscyluje w okolicach 6 litrów, jednak 60 kM nie pozwoli na zbyt dynamiczną jazdę. Nieco więcej mocy posiada silnik 1.4, który często jest spotykany z instalacją LPG. Moc 75 kM daje troszkę lepsze osiągi, a i moment obrotowy jest odrobinę wyższy, co może się przydać przy wyprzedzaniu. W kwocie do 10 tys. zł. powinno się udać zakupić auto z rocznika 2009-2010 z przebiegiem około 170 tys kilometrów, a więc do użytku jeszcze kilka lat.
- Ford Fiesta Mk6 (2002-2008)
Pionierzy wielu konstrukcji samochodowych, a więc Ford. Modele Fiesta miały swoje wzloty i upadki, jednak 6-ta seria pojazdów była dość udana. Szczególnie popularne były wersje z benzynowymi silnikami o pojemności 1.4 l i mocy 80 kM. Jak na swoje rozmiary, pod maską było dość dużo siły, by rozpędzić auto do 100 km/h w mniej niż 14 sekund, co w porównaniu do poprzedniej generacji Fiest było ogromnym postępem. Samochody z rocznika 2006-2008 można obecnie nabyć w dobrym stanie, z przebiegiem ok 160-190 tys. kilometrów za 9-10 tys. zł.
- Skoda Fabia II (2007- )
Doskonale znana wszystkim kierowcom, którzy robili prawo jazdy w latach 10-tych XXI wieku, gdyż była na standardowym wyposażeniu większości szkół jazdy. Wszechstronność, sztywne zawieszenie, niskie koszty eksploatacji i lekkość prowadzenia. Idealne auto dla osób, które zaczynają swoją przygodę z samochodem w roli kierowcy. Minusem może być silnik o pojemności 1.2 l, gdyż zawarte w nim 60 kM nie daje zbyt wielu opcji bardziej odważnym kierowcom. Na plus na pewno fakt, że w budżecie to 10 tys. zł. powinno się udać nabyć auto nawet z rocznika 2010,co prawda z przebiegiem ok. 200 tys. kilometrów, jednak po licznych naprawach.
- Peugeot 307 (2001-2008)
Auto zdecydowanie większe od swoich poprzedniku w tym rankingu. Bardzo popularne w pierwszej dekadzie XXI wieku z uwagi na swoją wszechstronność, dość dużą, jak na ten segment aut, przestrzeń w środku oraz odpornością na korozję. Niestety, kompozycja plastików użytych przy produkcji tej serii pozostawiała wiele do życzenia. Na plus na pewno elegancji wygląd oraz wersja z silnikiem 1.6 l, którego 110 kM pozwalało rozpędzić się do prawie 200 km / h. Niezłe przyspieszenie i całkiem solidna elektronika, która według powszechnej opinii w tamtych czasach, dość często szwankowała w produkcjach francuskich. Za ok. 9-10 tys. zł. nabędziemy auto z rocznika 2006-2007, sprawne, bezwypadkowe.
- Toyota Corolla E12 (2001-2007)
Japończycy słyną z doskonałych konstrukcji na długie lata. Doskonałym przykładem wysokiej jakości wykonania jest seria E12. Bardzo popularny silnik 1.4 l w benzynie, o mocy 97 kM pozwalał na swobodę prowadzenia zarówno po mieście, jak i w trasie. Trzeba jednak mieć na uwadze, iż ten model wymaga szczególnej dbałości o lakier, gdyż ma tendencję do rdzewienia, szczególnie że mówimy o aucie ok. 15-letnim. Jednak niezawodność Corolli E12 jest niemal legendarna, co na pewno ucieszy osoby niechętnie odwiedzające warsztaty. Auto z 2005-2006 roku powinno być w zasięgu kwoty do 10 tys. zł. jednak trzeba włożyć nieco siły w poszukiwania, aby taki egzemplarz w dobrym stanie trafić.
- Renault Laguna II (2005-2007)
Kolejne auto, które może zaoferować nieco więcej przestrzeni od miejskich maluchów. Dodatkowo auta produkowane po 2005 roku miały już znacznie lepszej jakości elektronikę, co przez długi czas było przekleństwem aut z Francji. Ta seria zasłynęła z bezpieczeństwa, gdyż jako jedna z pierwsza uzyskała 5/5 gwiazdek w teście Euro NCAP. Montowane do tych aut silniki 1.6 miały aż 112 kM mocy, więc były łakomym kąskiem dla amatorów nieco szybszej jazdy. Obecnie za ok. 10 tys. zł. możemy się spodziewać auto nawet z 2007 roku, jednak przebieg to ok. 230 tys. kilometrów. Niemniej, za tę cenę kupimy auto bez obawy o nieciekawą historię drogową.
- Skoda Octavia I (1996-2010)
Nie mogło zabraknąć w tym rankingu auta, które przez niektórych jest postrzegane jako limuzyna. Octavia I-szej generacji zasłynęła z małej awaryjności i bardzo dobrą dostępnością części zamiennych. Zarówno silniki benzynowe 1.6 l o mocy 102 kM, jak i większe, bo o pojemności 1.9 l diesle ( 101 kM) uchodziły za raczej bezawaryjne oraz łatwe w eksploatacji. Z uwagi na segment tego auta, ciężko liczyć na egzemplarz wyprodukowany po 2000 roku z niskim przebiegiem, jednak za ok. 10 tys. zł może nam się udać nabyć samochód z lat 2004-2006 w niezłym stanie i przebiegiem ok. 250 tys. km.
- Volkswagen Golf IV (1997-2006)
Najpopularniejszy producent aut od naszych zachodnich sąsiadów, czyli Volkswagen, wypuścił pod koniec XX wieku bardzo udaną serię samochodów Gold IV. Niezawodność, aż 12-letnia gwarancja na perforację, w pełni ocynkowane nadwozie to cechy raczej niespotykane w innych modelach aut. Poza doskonałą karoserią, może pochwalić się udanym silnikiem benzynowych o pojemności 1.6 litra, w którym zmieściły się 102 kM. Bardzo popularne auto na początku XXI wieku, cieszące się opinią łatwego i taniego w utrzymaniu. Za ok. 10 tys. zł. nabędziemy pojazd w dobrym stanie wyprodukowany w latach 2003-2005. Zdecydowana większość kierowców jest w stanie wymienić zalety, niż wady tego auta, stąd miejsce pierwsze na liście.