Odpowiednie ogumienie, dopasowane do aktualnych warunków pogodowych, jest bardzo ważną kwestią w kontekście zarówno bezpieczeństwa, jak i uniknięcia ewentualnych kosztów związanych z nieprawidłowym doborem. Rozróżniamy trzy podstawowe typy opon: letnie, zimowe oraz coraz bardziej popularne, całoroczne. Ten ostatni rodzaj opon jest obiektem wielu dyskusji, gdyż zwolenników, jak i sceptyków tego rozwiązania jest wielu po obu stronach. Czy zatem opony, w których jeździmy bez sezonowej wymiany, spełnią pokładane w nich oczekiwania i będą posiadały cechy opon zarówno zimowych jak i letnich bez żadnego uszczerbku w komforcie jazdy?

Zacznijmy od tego, że decyzja o zakupie opon całorocznych kojarzy się z oszczędnościami. Po pierwsze, ponieważ zamiast dwóch kompletów opon mamy tylko jeden, a po drugie, odchodzi nam, ponoszony dwa razy w roku, wydatek na wymianę ogumienia. W teorii wszystko skłania się ku opinii, że jest to idealne rozwiązanie. Czu w praktyce jest tak samo ? Nie do końca. O ile z biegiem czasu technologia produkcji opon całorocznych bardzo się rozwinęła i na ich uniwersalności można dużo bardziej polegać, niż kilkanaście lat temu, o tyle zakupu niskobudżetowych opon tego rodzaju jest dość ryzykowne. Musimy się zatem liczyć, że decydując się na opony, które będą nam służyć przez pełne 12 miesięcy w roku, nie możemy sięgać po produkt z najniższej półki.

W przypadku niezawodowych kierowców wystarczą opony z segmentu standardowego, gdzie komplet opon oscyluje w okolicach 1500 zł. Zawodowi kierowcy, dla których dystans 200-300 km dziennie to chleb powszednich, powinni już pomyśleć o oponach premium, a zatem wydatku rzędu 2500-3000 zł. za komplet. Tutaj trzeba koniecznie podkreślić, że zależnie od stylu jazdy, takie ogumienie powinno wystarczyć na ok. 60-70 tys. kilometrów, co w przypadku profesjonalnych kierowców sprowadza się do jednego sezonu. Sprawność takiego ogumienia określa pozostała głębokość bieżnika. Standard Unii Europejskiej stanowi, że minimalna głębokość to 1,6 milimetra. W przypadku opon całorocznych trzeba pamiętać, że już poniżej 3,5 milimetra komfort może się odczuwalnie obniżyć.

Uniwersalność również ma swoje minusy. Dobrej jakości opony całoroczne na pewno dadzą nam porównywalny komfort prowadzenia auta, jak dedykowane letnie ogumienie, jednak w przypadku zimy trzeba się dobrze zastanowić. Opony zimowe, produkowane w wysokim standardzie, na pewno będą miały lepsze cechy jezdne od opon całorocznych, szczególne w ekstremalnych warunkach, jak gołoledź czy nieodśnieżone drogi. Z każdym rokiem technologia rozwoju mieszanek gumowych sprawia, że opony całoroczne mają coraz więcej zalet, jednak na chwilę obecną wciąż ustępują swoim wyspecjalizowanym odpowiednikom.

Zachęcamy do konsultacji z naszymi fachowcami, którzy przedstawią Państwu wady i zalety wszystkich rozważanych typów opon. Na podstawie wywiadu o przeznaczenie pojazdu i preferowany styl jazdy na pewno doradzą, jakie opony są najlepszym rozwiązaniem dla aut naszych gości.