Kiedy wymienić filtr kabinowy w samochodzie?
Klimatyzacja jest obecnie niemal standardowym wyposażeniem nowych aut, a jej brak jest najczęściej spotykany w najbardziej ekonomicznych wersjach tanich samochodów. Jeżeli jednak cenimy sobie komfort podróży i możliwość oddychania świeżym powietrzem podczas podróży, wybieramy auto z systemem cyrkulacji powietrza. Świadomość konieczności utrzymania higieny wentylacji to cecha odpowiedzialnego kierowcy. Bakterie, grzyby, czy inne zanieczyszczenia mogą doprowadzić do nieprzyjemnego zapachu wewnątrz auta, a w skrajnych przypadkach do chorób układu oddechowego. Dlatego bardzo ważne jest, aby cyklicznie przeprowadzać serwis klimatyzacji, ale także, aby zadbać o jakość filtra kabinowego.
Zadaniem tego niewielkiego i prostego elementu jest, jak sama nazwa wskazuje, odfiltrowywanie zanieczyszczeń z powietrza, zanim trafi ono do środka pojazdu. Wysoka jakość tego komponentu jest ważna szczególnie dla osób, które borykają się z alergią, astmą lub innym rodzajem wrażliwości na skład wdychanego powietrza. Dodatkowo mają funkcję zwiększającą komfort przebywania w aucie, gdyż znacznie redukują przykre zapachy, jakie mogą dochodzić z zewnątrz. Poziom filtracji, czyli tak zwana sprawność, w wysokiej jakości filtrach sięga 100%. Standardem, nawet w tańszych, bardziej ekonomicznych produktach, jest poziom 95%. Jeżeli producent nie zapewnia minimalnego poziomu 95%, to znaczy, że mamy do czynienia z bardzo słabej jakości filtrem, którego zakupu nie polecamy.
Filtry kabinowe dzielimy przede wszystkich na dwie podstawowe grupy: standardowe, czyli takie, które zapewniają filtrowanie zanieczyszczeń o wielkości >1 mikrona, a także z węglem aktywnym, które oprócz usuwania zanieczyszczeń, dzięki zastosowanej technologii sprawiają, że wlatujące powietrze ma neutralny zapach. Co prawda drugie z wymienionych filtrów co nieco droższe, jednak biorąc pod uwagę, że filtry powinno się wymieniać co ok. 15 tys. kilometrów, jest to inwestycja, która na pewno się zwróci.
Może się zdarzyć, że będziemy podróżować w otoczeniu bardzo zanieczyszczonym. Mowa tutaj o wielkich aglomeracjach przemysłowych, gdzie stężenie pyłków, kurzu i innych zanieczyszczeń jest wyjątkowo wysokie. Takie okoliczności sprawiają, że na kontrolę filtru kabinowego powinniśmy się udać wcześniej, a pierwszym sygnałem, że zużycie postępuje w sposób niestandardowy, to odczuwalnie gorsza jakość powietrza, które dociera do środka pojazdu.