Najszybciej zużywającym się elementem układu hamulcowego są oczywiście klocki. Jest to element stały układu hamowania, który po naciśnięciu pedału jest dociskany do tarcz hamulcowych, a dzięki tarciu prędkość naszego pojazdu stopniowo się zmniejsza. Jest oczywiste, że przy kontakcie klocków z tarczami oba elementy się zużywają, a warstwa użytkowa klocków maleje najprędzej. Rozsądną granicą grubości klocka, poniżej której możemy już śmiało myśleć o zakupie nowych, to 1,5 mm. Warstwa mniejsza od wspomnianej może spowodować, że klocki będą się bardzo szybko nagrzewać, co obniży ich właściwości, a w efekcie może doprowadzić do nieskutecznego hamowania.

W zależności od producenta, rodzaju oraz jakości klocków, ich cykl życia może się znacząco różnić. Kluczową sprawą dla żywotności tego elementu jest styl jazdy. Agresywna i szybka jazda najczęściej oznacza intensywne hamowanie, przy którym ścieranie jest znacząco zauważalne, w porównaniu do spokojnego stylu. Zakładając, że korzystamy z części średniej jakości, to przy tak odważnym stylu prowadzenia auta mowa o ok. 15-20 tys. kilometrów. Jeżeli jednak kierowca jeździ raczej spokojnie, a hamowanie odbywa się w sposób głównie stonowany, wtedy jest szansa na konieczność wymiany w przedziale 30-50 tys. kilometrów. Rzadko zdarza się, aby po przejechaniu dystansu większego niż wspomniane 50 tys. kilometrów kondycja tej części układu hamulcowego była dobra. W ekstremalnych przypadkach, gdy części są bardzo wysokiej jakości a styl jazdy spokojny, można mówić o 70-80 tys. kilometrów, jednak zdecydowanie nie zalecamy opierać swojej intuicji na takich cyfrach i dokonać przeglądu wcześniej, zanim dojdzie do tarcia o siebie metalowych części.

Samodzielna ocena pozostałej warstwy klocków hamulcowych nie dla wszystkich użytkowników aut jest oczywista, dlatego w razie wątpliwości lepiej skonsultować się z dobrym mechanikiem. W naszym serwisie bardzo szybko jesteśmy w stanie sprawdzić zarówno stan tarcz hamulcowych, jak i poziomu zużycia klocków. Przy okazji, na życzenie klienta, chętnie zajmiemy się sprawdzeniem stanu całego układu hamulcowego, który jak wiadomo, do najprostszych nie należy. Dzięki doświadczeniu z różnymi modelami aut oraz po krótkiej rozmowie z klientem, na temat przeznaczenia samochodu, będziemy w stanie odpowiednio dobrać części, aby służyły jak najdłużej, a komfort jazdy znów był wysoki.