Stan ogólny naszego samochodu często może wydawać się dobry. Nic nie stuka, nie trzęsie, a na karoserii nie ma śladu korozji. Czasami jednak pomijamy z pozoru mało istotne szczegóły, które w konsekwencji mogą zamienić się w bardziej poważne uszczerbki w kondycji naszego pojazdu. Warto zatem zadbać o cykliczne przeglądy okresowe samochodu, których nie należy mylić z badaniem technicznym. Różnica jest bowiem bardzo duża, a zakres wykonywanych czynności praktycznie się nie pokrywa. Dodatkowo, przegląd techniczny jest czynnością obowiązkową, bez której nasz pojazd nie będzie dopuszczony do ruchu drogowego, a badanie okresowe jest dowolne, jednak zdecydowanie zalecane jako stały punkt dla rozsądnego kierowcy.

Jakie są zatem różnice? W ramach przeglądu okresowego, który musimy robić koniecznie co 12 miesięcy, nasze auto zostanie sprawdzone pod kątem stanu:

Ogumienia, świateł, układu kierowniczego, hamulców, zawieszenia, nadwozia, układu wydechowego oraz silnika, Jeżeli nie będzie zastrzeżeń do kondycji i działania tych elementów, Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów postawi pieczątkę w naszym dowodzie rejestracyjnym.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda podczas okresowego przeglądu. Jak często powinniśmy udać się z naszym czterokołowcem na taki zabieg? Tutaj zdania są podzielone, a odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy, jak intensywnie auto jest eksploatowane. Takiej informacji może nam udzielić komputer pokładowy, który ma taką funkcję nawet w prawie 20-letnich modelach pojazdów. W nowszym samochodach, algorytm wyliczający częstotliwość dokonywania okresowego przeglądu jest mocno zoptymalizowany tak, aby te wizyty nie były jak najczęstsze, a wręcz robione tylko w razie potrzeby.

Jeżeli jednak nie chcemy czekać na informację z systemu samochodowego, a rodzi się w nas niepewność co do stanu auta, wówczas dokonanie takiego przeglądu jest bardzo rozsądną decyzją. W ramach tej usługi zrobione zostaną takie usługi jak diagnostyka komputerowa, wymiana filtru powietrza, wymiana płynów: chłodniczego oraz hamulcowego, wymiana świec, sprawdzenie stanu zawieszenia, ciśnienia w oponach a w razie konieczności zostaną wymienione klocki oraz tarcze hamulcowe. Może także zaistnieć potrzeba wymiany rozrządu, a dobry mechanik dokona także inspekcji układu kierowniczego oraz wydechowego. Jak widać, jest to dość rozbudowana usługa, która da nam bardzo dużo odpowiedzi na temat kondycji naszego pojazdu. Chociaż nie jest to pozycja obowiązkowa, w rozumieniu prawnym, to zaplanowanie jej raz do roku jest oznaką, że chcemy dbać o nasz ukochany samochód.