Wymiana świec zapłonowych
Świece zapłonowe nazywane także świecami iskrowymi stosuje się w silnikach benzynowych. Są to ważne elementy niezbędne do uruchomienia silnika oraz jego poprawnego funkcjonowania. W momencie, w którym dochodzi do sprężenia mieszanki paliwowo – powietrznej w komorze spalania, między świecami przeskakuje iskra, która powoduje jej zapłon wewnątrz cylindra. W przypadku zużytych świec samochód może w ogóle nie odpalać lub zużywać znacznie większe ilości paliwa. Dystynktywnym objawem zużycia świec jest utrudniony start silnika w niskich temperaturach.
Świece zapłonowe są elementami eksploatacyjnymi, które w naturalny sposób ulegają stopniowemu spadkowi mocy poprzez wypalanie się elektrod i co jakiś należy je wymieniać. Jedyną, rzadko spotykaną komplikacją, jaka może nastąpić w przypadku zepsutej świecy jest uszkodzenie cewki zapłonowej, ale w znakomitej większości przypadków zaczynają po prostu występować problemy z rozruchem, co jest wskazówką dla kierowcy, że przyszła pora na wymianę świec.
Aby wymienić świecę należy odłączyć dochodzące do niej przewody zapłonowe, a następnie wykręcić ją przy pomocy specjalnego, stworzonego do tej czynności klucza. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, żeby brud z okolicy gniazda na świecę nie przedostał się do cylindra poprzez otwór. W przypadku nowych świec, za pomocą przyrządu zwanego szczelinomierzem należy ustawić odpowiedni odstęp pomiędzy poszczególnymi elektrodami. Wkręcając świece należy postępować ostrożnie i nie próbować wkręcać ich na siłę, ponieważ może doprowadzić to do zerwania gwintu.
Warto pamiętać, że przy okazji wymiany świec dobrze byłoby sprawdzić stan przewodów zapłonowych, tzw. kopułki oraz palca aparatu zapłonowego, po zamontowaniu przetestować prawidłowe działanie układu zapłonowego, a w przypadku nowszych aut może być także konieczne podłączenie auta do oprzyrządowania diagnostycznego w celu wymazania kodu błędu o wadliwym działaniu układu zapłonowego z pamięci komputera pokładowego.
Pamiętajcie, że wymiana jednej przepalonej świecy może być niewystarczająca, aby układ zapłonowy odzyskał pełną sprawność, dlatego też zaleca się wymianę od razu całego kompletu świec. Świece i tak mają bardzo zbliżony czas eksploatacji, więc w najbliższym czasie i kolejna wymagałaby wymiany. Najbardziej typowa odległość, po jakiej należy wymienić świece, to 40 tysięcy kilometrów.