Wymiana sondy lambda

Wielu kierowców, zapytanych o to, jaką funkcję w autach spełnia sonda lambda, najczęściej ze zdziwieniem wzrusza ramionami. Jak się okazuje, zadanie, jakie wykonuje ten element jest bardzo ważne, gdyż zależy od niego jakość paliwa dostarczanego do silnika, konkretnie relacji między paliwo-powietrze. Ta mieszanka powinna, według zdrowego dla auta standardu, wynosić 1 do 14,7. Taki bilans nazywany jest stechiometrycznym, co oznacza, że w takich warunkach paliwo jest spalane najdokładniej. Jeżeli we wspomnianej mieszance paliwo jest za dużo, wówczas mowa o proporcji zbyt bogatej. Gdy stroną przeważającą jest powietrze, wtedy mieszanka jest zbyt uboga, przez co moc silnika pojazdu naszego pojazdu może nie być wystarczająca.

Nieprawidłowego działanie sondy lambda może prowadzić do kilku nieprawidłowości. Przede wszystkim, jej uszkodzenie wiąże się najczęściej z zawyżonym spalaniem paliwa. Szczególnie tą niepotrzebną nadwyżkę w konsumpcji benzyny odczujemy jeżdżąc po mieście. Jeżeli podczas jazdy będziemy dodatkowo odczuwać mniejsza moc, jest niemal pewne, że nasza sonda nie jest w pełni sprawna. W normalnych warunkach działania, kiedy w aucie pojawia się problem z mieszanką paliwowo-powietrzną, sonda wysyła informacje do komputera pokładowego, a ten informuje nas, za pomocą kontroli „check engine” o tym, że może nas czekać inspekcja silnika.

Bardzo nieprzyjemnym skutkiem nieprawidłowo działającej lambdy może być późne spalanie paliwa, a więc dopiero w układzie wydechowym. Jest to o tyle groźne, iż może dojść do uszkodzenia katalizatora, a co za tym idzie, będziemy musieli liczyć się z dodatkowym, niemałym wydatkiem. Niestety sonda lambda jest elementem, który nie jest zbyt dobrze chroniony przed uszkodzeniami, dlatego stłuczka lub inny rodzaj uderzenia może ją łatwo naruszyć, wówczas podczas wizyty w serwisie trzeba koniecznie wspomnieć, aby jej stan został sprawdzony.

Sondę należy kontrolować na bieżąco, a jej kolor może sporo powiedzieć o tym, co dzieje się w naszym aucie. Kolory zielony lub niebieski to najczęściej oznaka nieszczelności układu chłodniczego, natomiast zaobserwowany brąz może świadczyć o zbyt bogatej mieszance. Biały lub czerwony nalot oznacza, że do paliwa, którego używamy, dodawane są substancje obniżające jego jakość. Kolor czarny to znak, że nasz czterokołowiec zużywa nadmiernie olej, a to już może oznaczać poważne koszty związane z konserwacją lub naprawą silnika. Zachowawczo zaleca się, aby sondę wymieniać co 25 do 35 tys. kilometrów, nawet jeżeli nie doszło do żadnego uszkodzenia. Naturalnie jesteśmy w stanie wykonać taką usługę profesjonalnie i szybko w naszym serwisie, a przy okazji nasi mechanicy podpowiedzą Państwu, jak prowadzić obserwację sondy w przyszłości.