Wymiana przegubu wewnętrznego

Praca, jaką wykonuje nasz silnik oraz skrzynia biegów, musi zostać przeniesiona na koła pojazdu, abyśmy mogli nim podróżować. Za przenoszenie tej siły odpowiedzialne są półosie napędowe, składające się, między innymi, z przegubu zewnętrznego oraz wewnętrznego. Przegub wewnętrzny umiejscowiony jest bliżej skrzyni biegów (lub mechanizmu różnicowego), natomiast zewnętrzny napotkamy bliżej kół. Dwa rodzaje przegubów stosowane są przypadku aut z zawieszeniem niezależnym, gdzie z półoś musi być elastyczna. Ku uciesze kierowców, przeguby są bardzo żywotnymi elementami pojazdu, a odpowiednia eksploatacja i konserwacja wału napędowego może sprawić, że nie będziemy musieli martwić się o przeguby przez długie lata.

Jak każda część, przeguby mogę jednak ulec uszkodzeniu lub zużyciu. Objawia się to najczęściej, dochodzącymi z okolic osi napędowej, metalicznymi stukami, szczególnie słyszalnymi w momencie ruszania lub w trakcie wchodzenia w zakręt. Również podczas przyspieszania będziemy w stanie usłyszeć nieprawidłową pracę wału napędowego, a stukanie ustanie w momencie, gdy ustawimy skrzynię biegów na luz. Przyczynami uszkodzenia wewnętrznego przegubu najczęściej są: jazda ze źle dobranymi oponami, nieumiejętna zmiana biegów, lub gwałtowne ruszanie przy skręconych kołach.

Przeguby są elementami które wymagają częstej obserwacji. Zalecana jest kontrola co najmniej raz w roku, dla kierowców lubiących mocne wrażenia (drift, ruszanie z piskiem opon) nawet 2-3 razy w roku. Półoś jest co prawda skonstruowana tak, aby znosić duże obciążenia powstające przy intensywnej jeździe, jednak nie są nieśmiertelne. Zwiększoną wytrzymałość na przeciążenia mają przeguby stosowane na tzw. Osiach klarownych, które znaleźć można w samochodach terenowych. Użytkownicy miejskich aut mogą raczej zapomnieć, że w ich autach takie rozwiązanie zostało zastosowane, dlatego lepiej co jakiś czas upewnić się, jaka jest kondycja przegubów w naszym aucie.

Warto wiedzieć, że zużycie, czy też uszkodzenie przegubu wewnętrznego nie zawsze jest na takim samym poziomie. Metaliczne dźwięki to jedno, jednak gdy podczas jazdy odczuwalne są drgania kierownicy, wówczas najpewniej musimy liczyć się z wymianą zarówno przegubu zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Dlatego warto udać się do dobrego serwisu już w momencie, gdy wystąpią pierwsze oznaki.

Niezależnie od stopnia zużycia, czy uszkodzenia, w naszym warsztacie przeprowadzimy profesjonalną diagnostykę całego wału napędowego oraz ocenimy, czy nastąpiła konieczność wymiany przegubu wewnętrznego, lub nawet całości. Zaopatrujemy się w komponenty najwyższej jakości od zaufanych dostawców, a fachowo zamontowane części objęte są gwarancją samego elementu, jak i naszej usługi.