Wymiana osłony przegubów zewnętrznych

Bardzo często zdarza się, że mimo szczerych chęci do prawidłowej eksploatacji i konserwacji pojazdu popełniamy błędy. Przeguby półosi i wału napędowego to bardzo ważne i narażone na duże obciążenia elementy układu przenoszenia mocy z silnika i skrzyni biegów na koła. Teoretycznie ich konstrukcja oraz materiały, z jakich są zrobione, pozwalają na długoletnie, bezawaryjne używanie, jednak tyczy się to świadomego i odpowiedzialnego korzystania z walorów auta.

Do nadmiernego zużycia, lub nawet uszkodzenia przegubów może dojść, gdy ruszamy z piskiem opon lub przyspieszamy wchodząc w zakręt (przeguby zewnętrzne, zlokalizowane przy kołach), lub, gdy układ zmiany biegów i sprzęgło nie pracują odpowiednio (przegub wewnętrzny, bliżej skrzyni biegów). Może także dojść do uszkodzenia zewnętrznego, gdy nasze auto zostanie uderzone, na przykład w trakcie kolizji lub wypadku. Oczywiście przeguby są chronione za pomocą gumowych osłon, które jednak nie są niezniszczalne i wcale nie potrzebują nieprzewidzianej sytuacji, aby stracić swoją sprawność.

Wykonane z gumy osłony przegubu zewnętrznego, a więc tego znajdującego się bliżej koła, dają tylko częściowe zabezpieczenie, głownie przed zabrudzeniami, rożnego rodzaju odłamkami, czy też, występującą na drogach głównie zimą, solą. Same jednak zużywają się dość intensywnie, a sprawdzić ich stan można poprzez kontrolę wyglądu. Pęknięcia, odkształcenia i wytarcia będą bardzo widoczne i oznaczają, że przegub zewnętrzny naszego pojazdu już nie jest tak dobrze zabezpieczony. O ile nowa osłona to koszt rzędu 50-100 zł w zależności od jakości, o tyle przegub zewnętrzny wraz z usługa wymiany to już kwota idąca w tysiące złotych. Warto zatem zadbać o stan gumowej osłony i prowadzić regularna obserwację, dzięki czemu możemy uniknąć dużo wyższych kosztów związanych z uszkodzeniem przegubu.

Wymiana osłony nie jest najprostszym zadaniem, jeżeli nie mamy do tego odpowiednio dużo miejsca oraz potrzebnych narzędzi. Zdecydowanie łatwiej będzie udać się do zaufanego warsztatu samochodowego, gdzie na ogół takie osłony są dostępne od ręki, a sama wymiana powinna odbyć się dość sprawnie. Tak bynajmniej dzieje się w naszym serwisie, gdzie oprócz wymiany osłony sprawdzimy, w jakim stanie są przeguby i doradzimy ewentualną konserwację, lub zakup oraz wymianę na nową.