+48 513 212 319 / +48 22 298 58 33

Mechanika Pojazdowa HESS - warsztat samochodowy Warszawa Bielany, mechanik i serwis samochodowy, wymiana oleju, wymiana tarcz i klocków hamulcowych, rozrządu, sprzęgła, opon

Wyważanie kół - warsztat i serwis samochodowy Warszawa

Odpowiednie dobranie opon i felg do danego pojazdu na kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. Od ich dopasowania i wyważenia zależy bowiem optymalne właściwości trakcyjne naszego auta, co z kolei ma bezpośrednie przełożenie na jakość prowadzenia auta oraz ogólny komfort jazdy. Sztuka wyważania kół polega na równomiernym rozłożeniu masy opony wraz z felgą, tak by po zamontowaniu koła, jego masa została rozłożona wokół środka obrotowego. Nawet niewielka dysproporcja wagi przy poszczególnych fragmentach koła jest znacząca biorąc pod uwagę bardzo wysokie prędkości obrotowe oraz działającą na nie siłę odśrodkową.

Nieprawidłowe wyważenie koła wyczuwalne jest najbardziej przy dużej prędkości pojazdu. W przypadku przedniej osi odczuwa się je poprzez drżenie kierownicy generowane przez przednie koła, natomiast w przypadku tylnej osi odczuwa się drżenia karoserii oraz delikatne zarzucanie przy pokonywaniu ostrzejszych zakrętów. Czasem też zdarza się, że uszu kierowcy dochodzi niejednostajny szum wynikający z niewłaściwego momentu styku opony z podłożem. Złe wyważenie łatwo sprawdzić podczas wymiany opon, ponieważ oglądając jej bieżnik natrafimy na jego nierównomierne starcie. Najczęstszym powodem złego wyważenia kół są ich lekkie lub ciężkie miejsca, które powodują tzw. statyczny lub dynamiczny brak wyważenia. Nawet niewielki odchył względem środka ciężkości opony sprawia, że koła nie suną równomiernie po podłożu, a zaczynają wykonywać ruchy oscylacyjne. To jest statyczny brak wyważenia. Dynamiczny brak wyważenia to rozbieżność środka ciężkości opony względem felgi i na odwrót. Również w tym wypadku koło porusza się ruchem oscylacyjnym, a kierowca ma wtedy wrażenie, że samochód delikatnie podskakuje.

Skutkiem nieodpowiedniego wyważenia auta są tzw. bicia radialne lub poprzeczne. Pierwsze z nich występują w przypadku niepoprawnego osadzenia drucianego oplotu opony na obręczy felgi bądź niedokładnego ułożenia innych elementów opony, wówczas koło podczas jazdy będzie wyglądało jakby poruszało się w górę i w dół. W drugim wypadku koła zdają się chodzić na boki. Nieodosobnione są przypadki kół, których nie da się wyważyć, co wówczas może być podstawą do ich reklamacji. Niestety czasami niemożność odpowiedniego wyważenia spowodowana jest wadą któregoś z podzespołów układu jezdnego takich jak niewyważone tarcze hamulcowe lub bębny.