Wymiana wtryskiwaczy

Wtryskiwacz jest bardzo ważną częścią hydraulicznego układu wtrysku paliwa. Jego czołową rolą jest zapewnienie odpowiedniej dawki rozpylonego paliwa do komory spalania w silniku. W silnikach typu benzynowego wtryskiwacze są przeważnie umiejscowione w kolektorze ssącym, a w silnikach Diesla w samej głowicy silnika. Największym wrogiem wtryskiwaczy jest niska jakość tankowanego paliwa, ale również sposób prowadzenia auta.

W początkowej fazie objawami potencjalnej awarii wtryskiwacza są utrudniony start silnika oraz jego nierówna praca podczas jazdy. Nie należy ignorować tych symptomów gdyż może to prowadzić do poważnych i kosztownych komplikacji takich jak spalenie tłoków, awaria sprężarek a w skrajnych przypadkach nawet zatracie silnika.

W silnikach benzynowych wtryskiwacze są sterowane elektronicznie poprzez komputer zwany sterownikiem silnika. Wtryskiwacze tego typu mają wbudowany elektromagnes, który przy przepływie przez niego impulsu elektrycznego otwiera się i dostarcza do komory spalania odpowiednią ilość paliwa. W przypadku silnika wysokoprężnego wtryskiwacze wyposażone są w sprężynę zaciskającą iglicę, która otwiera się, gdy ciśnienie paliwa uzyska odpowiedni pułap.

W obu rodzajach silników wtryskiwacze są elementami naturalnie zużywającymi się podczas eksploatowania auta. W przypadku posiadania systemu LPG lub CNG, kiedy wtryskiwacze nie pracują może dojść do ich zapieczenia, a w konsekwencji do nieprawidłowego funkcjonowania przy ponownym przełączeniu na zasilanie benzynowe. W przypadku silników Diesla zużyciu ulega iglica kontrolująca dopływ paliwa, która po zbytnim wyrobieniu może dostarczać nadmiernych ilości paliwa.

Wymieniając wtryskiwacz należy odłączyć przewody paliwowe, a następnie wymontować go odpinając lub odpinając zabezpieczenia mocujące. W przypadku silników benzynowych należy zachować szczególną ostrożność, aby przy wymianie nie uszkodzić delikatnych uszczelniaczy wtryskiwacza nazywanych O – ringami. Jeśli zaś chodzi o silniki wysokoprężne, przy okazji wymiany wtryskiwacza należy obligatoryjnie wymienić podkładki uszczelniające. W obu rodzajach silników pod wymianie wtryskiwaczy należy i zamontowaniu na powrót wszystkich elementów układu paliwowego, konieczne może okazać się odpowietrzenie układu paliwowego oraz sprawdzenie, czy nie dochodzi do żadnych wycieków paliwa poprzez wymontowane niedawno elementy.