Wymiana uszczelki pod głowicą silnik benzynowy
Głowica silnika zamontowana jest w górnej części bloku silnika i stanowi swego rodzaju zamknięcie dla cylindrów oraz pracujących w nich tłoków. Jest także miejscem, w którym pracuje cały mechanizm zaworowy oraz osadzone tam świece i mnóstwo innych, ważnych dla prawidłowej pracy naszego auta elementów. Na zetknięciu głowicy oraz bloku silnika zamontowana jest uszczelka, która uszczelnia cylindry oraz przechodzące przez głowicę kanały chłodnicze oraz olejowe.
Uszczelka pod głowicą silnika, choć nazwa wskazywałaby na coś błahego, jest bardzo istotną częścią każdego silnika, a jej wymiana nie należy do prostych i szybkich czynności.
Pracuje ona w bardzo trudnych warunkach, narażona jest bowiem na ekstremalnie wysokie temperatury oraz wysokie ciśnienie i w przypadku przegrzania jednostki napędowej czasami dochodzi do jej uszkodzenia. Przyczynami takiej usterki są zazwyczaj nieprawidłowo działający układ chłodzenia, niewłaściwy płyn chłodniczy lub zbyt dynamiczna jazda. Uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika początkowo objawia się najczęściej nagłymi ubytkami płynu chłodniczego lub nierówna praca silnika tuż po uruchomieniu. Nie można bagatelizować tych symptomów, ponieważ całkowite przepalenie uszczelki może wiązać się z zatarciem silnika, czyli całkowitym jego zniszczeniem. Choć może się wydawać, że jest to jedynie uszczelka, jej wymiana wiążę się z demontażem silnika i jest bardzo czasochłonną czynnością. Jeśli dojdzie do jej przepalenia, lub konieczna jest naprawa głowicy silnika, każdorazowo wymienić również uszczelkę.
Wymiana uszczelki odbywa się poprzez wymontowanie silnika, następnie usunięcie z głowicy silnika wszystkich części, które utrudniałyby jej rozkręcenie takich jak świece zapłonowe lub czujniki ciśnienia oleju czy temperatury, odkręcenie tak zwanych szpilek, którymi głowica przytwierdzona jest do bloku silnika, zdemontowanie głowicy, sprawdzenie jej pod kątem szczelności, dokładne oczyszczenie bloku silnika z pozostałości poprzedniej uszczelki, a następnie zamontowanie nowej. Należy pamiętać, że szpilki, którymi głowica przytwierdzana jest do bloku silnika są jednorazowego użytku i przy każdym ich rozmontowaniu, należy użyć nowych szpilek. Aby zapobiegać przepaleniu uszczelki, należy kontrolować wskaźnik temperatury silnika oraz poziom płynu chłodniczego i nie dopuszczać do zbyt dużych obciążeń silnika.