Jednymi z najmniejszych elementów w pojazdach są tuleje metalowo-gumowe. Te niewielkie części pełnią jednak bardzo ważna rolę, gdyż są odpowiedzialne za połączenie pracy wahaczy oraz łączników. Dzięki tulejom wszystko razem może zostać odpowiednio umiejscowione w konstrukcji naszego auta. Kluczowym zdaniem tulei jest tłumienie wstrząsów, które mogą wystąpić w układzie jezdnym. Zanim jednak drgania dotrą do mechanizmów zawieszenie, pierwszym filtrem drgań są oczywiście opony. Po wytłumieniu części siły, która wytwarza się podczas jazdy po nierównościach, złagodzone drgania trafiają już na układ amortyzacyjny, a więc tam, gdzie wspomnianą tuleję można napotkać.

Eksploatacja auta, nawet jeżeli prawidłowa i delikatna, powoduje ruch i odkształcenia różnych elementów pojazdu, a co za tym idzie, dochodzi do zmiany naprężenia między nimi. Tutaj ujawnia się kolejne zadanie, jaki ten niewielki metalowo-gumowy element ma w swoich obowiązkach, a więc redukcja napięcia między podzespołami układu amortyzacyjnego. O ile jazda po prostej drodze nie  wytwarza takich naprężęń zbyt wiele, o tyle wyboista trasa, czy też duża ilość, szczególnie ostrych, zakrętów, to już spore wyzwanie. Jest zatem jasne, że taka konstrukcja nie może być sztywna, gdyż bardzo szybko pojawiały by się pęknięcia , zatem obecność tulei jest niezbędna.

Niestety, ale jest to element zawieszenie, który zużywa się najszybciej. Ich uszkodzenie lub zużycie doprowadza do trudności w kierowaniu pojazdem, a dodatkowo o nieprawidłowej pracy układu kierowniczego dowiemy się, jeżeli dobrze posłuchamy jego pracy przy skrętach. Typowe dla uszkodzonych tulei jest stukanie, a pojawia się ono nawet przy niewielkich zużyciu tych drobnych elementów. Taka sytuacja jest sygnałem, że czas odstawić auto do warsztatu na kontrolę amortyzacji, może nawet całego układu kierującego.

Tuleje są elementami, które dadzą o sobie znać, kiedy będą wymagały wymiany. Najczęściej dzieje się to po przejechaniu około 18-20 tys. kilometrów. Wszystko oczywiście zależy od stylu jazdy, więc bardziej odważni kierowcy muszą być przygotowani na wymianę nawet po ok. 15 tys. kilometrów przebiegu. Wiele także zależy od rozmiarów, a w szczególności masy pojazdu, bo jak łatwo się domyślić, większa waga auta, to większe obciążenia i szybsza eksploatacja.

Serdecznie zapraszamy na wizytę kontrolną zawieszenie i układu kierowniczego w naszym serwisie. Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest prosta, jeżeli nie posiada się odpowiedniego doświadczenia i narzędzi. Lata wprawy sprawiły, że z łatwością zidentyfikujemy problem, ocenimy stan całego zawieszenia czy układu kierującego, a jeżeli zajdzie konieczność, zamówimy potrzebne części i zastąpimy nimi zużyte, lub uszkodzone komponenty w samochodzie klienta. Wszystko sprawnie i dobrej cenie.