Wymiana świec żarowych
Silnik wysokoprężny różni się od silnika benzynowego między innymi sposobem zapłonu. O ile w silniku benzynowym do zapłonu dochodzi poprzez iskrę wysyłaną ze świecy zapłonowej, o tyle w silnikach Diesla odpowiada za to mocno sprężone powietrze, które samoistnie podgrzewa się do wysokiej temperatury i wtedy wtryskiwane paliwo ulega zapłonowi, jeśli jednak, szczególnie zimą, silnik Diesla jest zbyt zimny, samo sprężone powietrze to za mało. Wtedy właśnie wkracza świeca żarowa, która w ciągu kilku do kilkunastu sekund jest w stanie rozgrzać się do tysiąca stopni i tym samym pomóc nagrzać powietrze do odpowiedniej temperatury.
Świece żarowe różnią się też od swoich sióstr w silniku benzynowym tym, że włączają się jedynie przy starcie silnika, służą jedynie do rozgrzania powietrza, a potem gasną i w trakcie pracy silnika w ogóle nie są uruchomione. Ta różnica sprawia, że świece żarowe wymienia się zazwyczaj aż po 100 tysiącach kilometrów lub po 15 tysiącach odpaleń silnika, czyli ponad dwa razy rzadziej niż świece zapłonowe. O tym, że świeca żarowa jest włączona, informuje nas świecąca dioda umiejscowiona na desce rozdzielczej, zazwyczaj przedstawiająca spiralę. Jeśli zauważycie, że symbol spirali świeci się w trakcie jazdy, należy udać się do serwisu samochodowego.
Świece żarowe narażone są na ekstremalne warunki pracy, muszą więc być wykonane z najwyższej jakości surowców. Przy zewnętrznej temperaturze 0 stopni, aby uruchomić silnik, świeca musi rozgrzać się do temperatury 1000 stopni w przeciągu zaledwie kilku sekund, a potem znów być narażona na wysoką temperaturę towarzyszącą spalaniu paliwa, a później, gdy gasimy silnik, świeca na powrót musi się schłodzić. Biorąc pod uwagę tego typu ekstremalne czynniki, każda świeca, nawet ta wykonana z tworzywa ceramicznego (uznawana za najtrwalszy model) musi się w końcu przepalić, a bez niej odpalenie samochodu przy niskiej temperaturze będzie graniczyło z cudem.
Nadmierne kopcenie się z rury wydechowej oraz długi czas rozruchu silnika to typowe objawy uszkodzenia świec żarowych. Wymiana świecy żarowej bywa często trudniejsza od wymiany świecy zapłonowej, ponieważ te pierwsze często znajdują się w trudno dostępnych miejscach i nieraz potrzebne jest zdjęcie pokrywy silnika, aby się do nich dostać. Nie zaleca się wymiany świec żarowych samemu, ponieważ może to prowadzić do zerwania świecy a w konsekwencji do konieczności zdemontowania silnika.