+48 513 212 319 / +48 22 298 58 33

Mechanika Pojazdowa HESS - warsztat samochodowy Warszawa Bielany, mechanik i serwis samochodowy, wymiana oleju, wymiana tarcz i klocków hamulcowych, rozrządu, sprzęgła, opon

Wymiana sprzęgła - warsztat i serwis samochodowy Warszawa

Sprzęgło jest elementem łączącym i rozłączającym napęd pomiędzy skrzynią biegów oraz silnikiem. Umożliwia ono płynny start, jazdę oraz zatrzymanie się bez gaszenia silnika. Składa się ono z tarczy ciernej, tarczy dociskowej, która dociska się do koła zamachowego silnika. Tarcza sprzęgła przytwierdzona do wałka sprzęgłowego skrzyni biegów jest regulowana za pomocą łożyska oporowego, którego poruszanie jest sprzężone z naciskaniem i popuszczaniem pedała sprzęgła.

Wspomniana tarcza sprzęgła jest elementem najszybciej zużywającym się, ponieważ jest warstwa jej okładzina cierna ulega wytarciu. W takim wypadku tarcza zaczyna się ślizgać nie zapewniając odpowiedniego momentu obrotowego z silnika do zespołu napędowego. W takich właśnie przypadkach należy rozważyć wymianę całego sprzęgła. Niestety, do przeprowadzenia takiej operacji należy zdemontować całą skrzynię biegów. W przypadku pojazdów o napędzie przednim należy rozpiąć zawieszenie, a następnie wymontować półosie napędowe. Jeśli chodzi natomiast o samochody z tylnym napędem należy odłączyć wał napędowy i dopiero wtedy wymontować skrzynię biegów.

Należy bezwzględnie pamiętać, że wytrzymałość sprężyn tarczy dociskowej oraz łożyska oporowego jest zbliżona do żywotności samej tarczy i podczas wymiany sprzęgła należy wymienić wszystkie jego elementy. Należy też wiedzieć, że samochód, w którym sterowanie sprzęgłem odbywa się za pomocą systemu hydraulicznego, a nie przy pomocy linki przymocowanej do pedała sprzęgła, trzeba wymienić także wysprzęglik hydrauliczny. Instalując nowe sprzęgło, nie ważne, czy standardowe, czy hydrauliczne, należy także bliżej przyjrzeć się stanowi powierzchni koła zamachowego pod kątem jej wyeksploatowania, a jeśli Wasz samochód posiada tzw. dwumasowe koło zamachowe, wymienić je razem z całym układem sprzęgła, ponieważ w przypadku takiej konstrukcji wspomniane koło zużywa się tak samo jak pozostałe wymienione wyżej elementy.

Na zakończenie konieczne jest odpowietrzenie sprzęgła hydraulicznego i wykonanie jazdy próbnej, tylko w taki bowiem sposób możliwa jest weryfikacja poprawności instalacji. Bardzo ciężko precyzyjnie określić, co ile należy wymieniać sprzęgło w samochodzie, ale przyjmuje się, że w standardowych warunkach miejskich należy dokonywać tej czynności średnio, co 100 tys. km., lecz nie jest to reguła.